Rodzice odgrywają niebagatelną rolę w przygotowywaniu dziecka do pójścia do przedszkola.    Podpowiadamy, w jaki sposób „oswoić” pociechę z przedszkolem.

Każdemu z nas zależy na tym, by  dziecko czuło się w przedszkolu dobrze, bezpiecznie i komfortowo.

Jak zminimalizować negatywne skutki adaptacji dziecka  do przedszkola?

  • Nie przeciągaj  pożegnania w szatni, pomóż dziecku rozebrać się, pocałuj je i wyjdź,  przekazując maluszka nauczycielowi.
  • Nie zabieraj  dziecka do domu, kiedy płacze przy  rozstaniu, jeśli zrobisz to choć raz,  będzie wiedziało, że łzami można wszystko wymusić.
  • Nie obiecuj:  jeśli pójdziesz do przedszkola, to coś dostaniesz; kiedy będziesz odbierać dziecko, możesz dać mu maleńki prezent,  ale nie może to być forma przekupywania, lecz raczej nagrody. Z czasem ten  bodziec stanie się zbędny.
  • Nie wymuszaj na  dziecku, żeby zaraz po powrocie do domu opowiedziało, co wydarzyło się w  przedszkolu – to powoduje niepotrzebny stres.
  • Jeśli dziecko  przy pożegnaniu płacze, postaraj się, żeby przez kilka dni odprowadzał je  do przedszkola tata lub inna osoba, którą dziecko zna.
  • Staraj się  określać, kiedy przyjdziesz po dziecko w  miarę dokładnie: nie mów „przyjdę, kiedy skończę pracę”, ponieważ dziecko  nie wie, o której godzinie rodzice ją kończą. Lepiej powiedzieć: „odbiorę cię z  przedszkola po podwieczorku/po obiedzie”. To dla dziecka dobra miara czasu,  gdyż wie, kiedy są posiłki. Najważniejsze jest to, by DOTRZYMYWAĆ SŁOWA!
  • Nie okazuj  negatywnych emocji: nie płacz, nie wracaj pod drzwi, gdy słyszysz, że  maluch płacze. Takie zachowania są u dziecka rozpoczynającego funkcjonowanie  poza środowiskiem rodzinnym zupełnie normalne! Jednak kiedy zobaczy, że rodzic  czuje się niepewnie w sytuacji pozostawiania swej pociechy w przedszkolu, będzie  miało wrażenie, że dzieje się coś złego, a to spotęguje stres.
  • Każde dziecko  uspokaja się w zasadzie od razu po zamknięciu drzwi do sali, ponieważ  absorbują je nowi koledzy, wielość zabawek, a życzliwa i uśmiechnięta pani  zawsze dziecko przytuli, weźmie na kolana i uspokoi, zajmując uwagę dziecka czymś miłym i  pozytywnym.
  • Tłumacz dziecku,  że reguły obowiązujące w przedszkolu są dobre. Dzieci lubią, gdy ich świat  jest uporządkowany i ma swoją harmonię. Brak zasad i wymogów ze strony  nauczyciela sprawia, że dziecko odczuwa chaos, a to powoduje z kolei brak  poczucia stabilności i bezpieczeństwa w nowym miejscu.
  • Wszystkie wątpliwości lub  pytania kieruj do nauczyciela. To osoba, która spędza z dzieckiem większość  dnia, więc doskonale je zna i jest kompetentna w swoim zawodzie. Na pewno  uzyskasz pomoc i osiągniesz porozumienie. Dziecko widząc, że rodzice rozmawiają  z nauczycielem, czuje się bezpieczne.

Jak przygotować swoją pociechę  do rozłąki, wymagań i zasad panujących w przedszkolu?

  • Kupujcie razem z  dzieckiem wyprawkę przyszłego przedszkolaka. Jeśli dziecko samo wybierze  kapcie, kolorowe kredki czy też woreczek na strój do ćwiczeń, wtedy przychodząc do przedszkola we wrześniu będzie miało coś swojego,  co do niego należało wcześniej i będzie mu łatwiej, choć to tylko przedmioty.
  • Pozwalajcie  dziecku oglądać wszystko, co wspólnie kupiliście, tyle razy, ile zechce. Oglądanie można zamienić w zabawę; można opowiadać dziecku, do czego te przedmioty będą mu służyły, jakie cudowne  rzeczy można za ich pomocą zrobić i czego one nauczą.
  • Kupcie dziecku  książeczkę o przedszkolu. Doskonali specjaliści, pedagodzy, psycholodzy i  terapeuci napisali książki o przedszkolu w sposób doskonale przystosowany do  sposobu przyswajania przez dziecko wiedzy o świecie. Jeśli poczytacie maluchowi  takie publikacje, odkryjecie przed nim „nieznany świat”, sprawicie, że  przestanie się go bać i wzbudzicie ciekawość, która sprawi, że pójdzie do  przedszkola z przyjemnością.
  • Przychodźcie na  przedszkolny plac zabaw. Pozwólcie oswoić się dziecku z budynkiem  przedszkola oraz przedszkolnym ogrodem; stwórzcie sposobność, by  obserwowało, jak bawią się dzieci, które są  już przedszkolakami, jak zachowują się nauczycielki w przedszkolu, jak  zorganizowany jest dzień. Dziecko z czasem włączy się w zabawę i pozna zasady  obowiązujące na placu zabaw w przedszkolu. Będzie to znana już mu strona życia  przedszkola.
  • Opowiedzcie  dziecku, jak to było, gdy sami byliście przedszkolakami. Przedstawcie  przedszkole jako miejsce przyjazne, pełne zabawy i ludzi, którzy są przyjaźni.  Mówcie o tym, jak wspaniale wspominacie czas spędzony w przedszkolu. Jeśli  dziecko ma świadomość, że rodzice lubili przedszkole, nie będzie się go  obawiało, a wasza postawa wzmocni jego przekonanie, że każdy chce być  przedszkolakiem.
  • Nauczcie dziecko  piosenki lub wierszyka o przedszkolu. Poczuje się ono pewniej, gdy dowie  się od was, że w przedszkolu nauczy się ich o wiele więcej. Wytłumaczcie, że  zdobywanie wiedzy jest bardzo ważne, bo pozwala lepiej zrozumieć otaczający  świat i ludzi, a panie w przedszkolu potrafią zrobić to doskonale.
  • Zaproponujcie  dziecku, by pobawiło się z Wami w przedszkole. Zorganizujcie dziecku w domu  dzień podobny do tego, jak wygląda w przedszkolu. Pobawcie się z nim,  zorganizujcie mini zajęcia dydaktyczne, poćwiczcie czynności samoobsługowe, obejrzyjcie z dzieckiem bajkę, zjedzcie podwieczorek. Jeśli zapoznacie  malucha z nowym rytmem dnia, łatwiej mu będzie przystosować się do nowych  reguł.
  • Pozwólcie  wybrać dziecku zabawkę, która razem z nim pójdzie do przedszkola. Niech ma  towarzysza, któremu może opowiedzieć o swoich smutkach lub radościach. Da mu to  poczucie bezpieczeństwa, będzie kojarzyło się z domem i ułatwi oczekiwanie na  rodziców.